Posturaalinen harjoittelu

Posturaalisessa Harjoittelussa kipuongelmat nähdään uloszoomatusta perspektiivistä, jossa nivelten ja lihasten liike- ja toimintakyky ovat keskinäisessä riippuvuussuhteessa. Tästä seuraa, että koettu kipuongelma saattaa johtua toisen kehonosan toimintahäiriöstä.

Posturaalinen harjoittelu on aktiivinen terapiamuoto, jossa pyrimme pääsemään esim. kipuongelman ytimeen manuaalisiin hoitoihin yhdistettyjen stabiloivien ryhtiharjoitusten avulla.

Ryhtianalyysi, toiminnalliset- ja neuromuskulaariset testit, haastattelu, oirekuva ja tavoite muodostavat pohjan valitessa hoitoa ja harjoituksia.

Posturaaliset lihakset ja ryhtivirheet

Posturaaliset lihakset, eli ryhtilihakset pitävät luurankomme pystyssä ennen kuin mikään liike tapahtuu kehossamme, esimerkiksi kun istumme tai seisomme. Ryhtilihakset tekevät yhteistyötä vartaloa liikuttavien liikelihasten kanssa.

Meillä kaikilla on sisäänrakennettu kyky pysyä pystyssä, gravitaatiota vastustaen. Tähän kykyyn voi vaikuttaa negatiivisesti esimerkiksi:

  • Vammat
  • Trauma
  • Stressi
  • Kehon liian vähäinen käyttö, paikallaan istuminen
  • Yksioikoinen liike työssä
  • Yksioikoinen harjoittelu
  • Vääränlaiseksi muodostunut ryhti

Nämä syyt aiheuttavat kehossa epätasapainoa ja tämä johtaa siihen, että tietyt lihasryhmät joutuvat työskentelemään ylikierroksilla kompensoidakseen liian vähän tekeviä lihaksia. Kompensoivat lihakset voivat ajan myötä ylikuormittua ja jäykistyä, jolloin saattaa esiintyä jäykkyyttä ja lihasten ja nivelten liikerajoittuneisuutta tai kipuongelmia:

  • Niskakipua ja -jäykkyyttä
  • Päänsärkyä
  • TMD (purentaelimistön toimintahäiriöt)
  • Impingement, olkapääkipu
  • Golfkyynärpää, tenniskyynärpää
  • Rannekanavaoireyhtymä
  • Rintarangan kipu
  • Skolioosi
  • Lannerangan jäykkyys ja kipu
  • Toistuva noidannuoli, välilevynpullistuma ja -repeämä
  • Trochanteriitti ja muu lannekipu
  • SI-nivelvaivat
  • Artroosi lonkassa ja polvessa
  • Polvivaivat ja -kivut
  • Penikkatauti
  • Kantajännevaivat
  • Plantaarifaskiitti, kantaluupiikki
  • Jäykät ja kipeät jalat
  • Toistuvat vammat

Hoito

Hoito koostuu harjoituksista sekä pehmeistä manuaalisista käsittelytekniikoista, kuten jalkahieronnasta, triggerpiste hoidosta, akupainannasta, neuromuskulaarisista testeistä, fascia-käsittelyistä ja motorisesta integraatiosta.

Hoidon ja harjoitusten tavoitteena on luoda / uudelleenluoda lihasten, nivelten ja sidekudosten tasapaino, etenkin jos oikean ja vasemman kehonpuoliskon välillä vallitsee epätasapaino.

Hoito mielletään usein aktiivisina, koska se käsittää sekä manuaalista käsittelyä että harjoituksia saman käynnin aikana. Määrätyssä järjestyksessä pehmennetään jäykkyyttä ja vahvistetaan heikkouksia.

Miten Posturaalinen Harjoittelu toimii?

  • Hoitaa särky- ja kipuongelmia tuki- ja liikuntaelimissä
  • Ennaltaehkäisee vammoja
  • Parantaa hengitystä
  • Parantaa ryhtiä
  • Parantaa suorituskykyä liikunnassa ja urheilussa

Miten homma toimii

Ensimmäinen käynti

  • Pukeudu sellaisiin vaatteisiin, että pystyt liikkumaan ja saat polvet tarvittaessa näkyviin.
  • Ryhdin valokuvaaminen
  • Ryhtianalyysi ja toiminnalliset testit
  • Harjoitusten ja mahdollisen hoidon valinta
  • Harjoitusten läpikäynti ja treeniohjelman laatiminen
  • Saat treeniohjelman sähköpostitse käynnin jälkeen

Ensimmäinen käynti on yleensä 120 minuuttia.

Seuranta

Seurantakäyntiä suositellaan noin kahden viikon kuluttua. Tällä kertaa hienosäädetään ohjelmaa ja otetaan pois, vaihdetaan tai lisätään harjoituksia. Seurantakäynnin aikana tehdään myös käsittely kehon tasapainottamiseksi yhdessä harjoitusten kanssa. Seurantakäynti on yleensä 90 minuuttia.

Ensimmäinen käynti ja seurantakäynti ovat välttämättömiä alkuun pääsemisessä.

Lisäkäynnit

Ohjelman hienosäädön jälkeen voit jatkaa säännöllistä treenaamista omatoimisesti. Yleensä tarvitaan säännöllisiä lisäkäyntejä harjoittelun edetessä, ja koska on tarvetta hoidolle. Lisäkäynnit toimivat myös pieninä osatavoitteina, jotka auttavat treeniin fokusoinnissa.

Miten usein tai miten paljon lisäkäyntejä tarvitaan, vaihtelee tapauskohtaisesti. Harjoittelu jaksottuu yleensä 4-6 kuukaudelle. Lisäkäynnit ovat yleensä 90 minuuttia.

Posturaaliset Harjoitukset

Posturaalisen Harjoittelun harjoitukset eivät alkuun ole fyysisesti kuormittavia, mutta ne vaativat keskittymistä ja tietoista suorittamista; sijoittuminen, aktivointi, hengitys ja rentoutuminen vaikuttavat yhdessä. Määrätyssä järjestyksessä pehmennetään jäykkyyttä ja vahvistetaan heikkouksia ja tavoitteena on luoda / uudelleenluoda lihasten, nivelten ja sidekudosten tasapaino, etenkin jos oikean ja vasemman kehonpuoliskon välillä vallitsee epätasapaino. Saavuttaakseen parhaan tehon harjoitukset on syytä tehdä säännöllisesti useasti viikossa. Tämä mahdollistaa uuden oppimisen samalla kun lihasten voima ja kestävyys kasvavat. Käytetään kevyitä apuvälineitä kuten mattoa, tyynyä, tuolia ja remmiä.

Posturaalinen Harjoittelu tähtää kehon luonnollisen tasapainon palauttamiseen, eli syvien ryhtilihasten aktivointiin arjessa ja pinnallisten lihasten käyttämiseen vain, kun niitä on syytä käyttää. Toiminnan palautuessa vaivat, kivut ja jäykkyydet häviävät / vähenevät, koska ne ovat oireita muskulaarisesta epätasapainosta.

Posturaalinen Harjoittelu sopii kaikenikäisille, aktiivisille, sohvaperunoille, kuntoilijoille ja urheilijoille.

YHTEYSTIEDOT

Raatihuoneenkatu 11, Kerros 3
68600 Jakobstad

+358(0)50 5885 122
info@levadafysio.fi

Tietoturvaseloste

SOCIAL MEDIA

   

2019 © Levada Fysio. All rights reserved.
Web made by Gloo Creative Studio