Posturaalinen harjoittelu

Posturaalisessa Harjoittelussa kipuongelmat nähdään uloszoomatusta perspektiivistä, jossa nivelten ja lihasten liike- ja toimintakyky ovat keskinäisessä riippuvuussuhteessa. Tästä seuraa, että koettu kipuongelma saattaa johtua toisen kehonosan toimintahäiriöstä.

Posturaalinen harjoittelu on aktiivinen terapiamuoto, jossa pyrimme pääsemään esim. kipuongelman ytimeen manuaalisiin hoitoihin yhdistettyjen stabiloivien ryhtiharjoitusten avulla.

Ryhtianalyysi, toiminnalliset- ja neuromuskulaariset testit, haastattelu, oirekuva ja tavoite muodostavat pohjan valitessa hoitoa ja harjoituksia.

Posturaaliset lihakset ja ryhtivirheet

Posturaaliset lihakset, eli ryhtilihakset pitävät luurankomme pystyssä ennen kuin mikään liike tapahtuu kehossamme, esimerkiksi kun istumme tai seisomme. Ryhtilihakset tekevät yhteistyötä vartaloa liikuttavien liikelihasten kanssa.

Meillä kaikilla on sisäänrakennettu kyky pysyä pystyssä, gravitaatiota vastustaen. Tähän kykyyn voi vaikuttaa negatiivisesti esimerkiksi:

• Vammat
  • Trauma
  • Stressi
  • Kehon liian vähäinen käyttö, paikallaan istuminen
  • Yksioikoinen liike työssä
  • Yksioikoinen harjoittelu
  • Vääränlaiseksi muodostunut ryhti

Nämä syyt aiheuttavat kehossa epätasapainoa ja tämä johtaa siihen, että tietyt lihasryhmät joutuvat työskentelemään ylikierroksilla kompensoidakseen liian vähän tekeviä lihaksia. Kompensoivat lihakset voivat ajan myötä ylikuormittua ja jäykistyä, jolloin saattaa esiintyä jäykkyyttä ja lihasten ja nivelten liikerajoittuneisuutta tai kipuongelmia:

• Niskakipua ja -jäykkyyttä
  • Päänsärkyä
  • TMD (purentaelimistön toimintahäiriöt)
  • Impingement, olkapääkipu
  • Golfkyynärpää, tenniskyynärpää
  • Rannekanavaoireyhtymä
  • Rintarangan kipu
  • Skolioosi
  • Lannerangan jäykkyys ja kipu
  • Toistuva noidannuoli, välilevynpullistuma ja -repeämä
  • Trochanteriitti ja muu lannekipu
  • SI-nivelvaivat
  • Artroosi lonkassa ja polvessa
  • Polvivaivat ja -kivut
  • Penikkatauti
  • Kantajännevaivat
  • Plantaarifaskiitti, kantaluupiikki
  • Jäykät ja kipeät jalat
  • Toistuvat vammat

Hoito

Hoito koostuu harjoituksista sekä pehmeistä manuaalisista käsittelytekniikoista, kuten jalkahieronnasta, triggerpiste hoidosta, akupainannasta, neuromuskulaarisista testeistä, fascia-käsittelyistä ja motorisesta integraatiosta.

Hoidon ja harjoitusten tavoitteena on luoda / uudelleenluoda lihasten, nivelten ja sidekudosten tasapaino, etenkin jos oikean ja vasemman kehonpuoliskon välillä vallitsee epätasapaino.

Hoito mielletään usein aktiivisina, koska se käsittää sekä manuaalista käsittelyä että harjoituksia saman käynnin aikana. Määrätyssä järjestyksessä pehmennetään jäykkyyttä ja vahvistetaan heikkouksia.

Miten Posturaalinen Harjoittelu toimii?

• Hoitaa särky- ja kipuongelmia tuki- ja liikuntaelimissä
  • Ennaltaehkäisee vammoja
  • Parantaa hengitystä
  • Parantaa ryhtiä