Lihas ja nivelperäiset vaivat

Tuki- ja liikuntaelinten, eli kehon nivelten ja lihasten, vaivat eivät ole harvinaisia. Keho on mahtava kokonaisuus, jossa nivelet, lihakset, hermosto ja verenkierto tekevät yhteistyötä. Välillä syntyy kuitenkin toimintahäiriöitä ja kiputiloja esimerkiksi loukkaantumisten, sairauksien, ylikuormituksen tai virheellisen ryhdin seurauksena. Oireet voivat olla lyhytkestoisia tai pitkään jatkuvia.

Jalan, polven, lonkan, selän, niskan, leuan, ranteen, kyynärpään ja olkapään toiminta ja kipu arvioidaan, ja spesifi kipuongelma tunnistetaan soveltuvia testejä apuna käyttäen. Lihasepätasapainoja ja kompensoituja liikeratoja arvioidaan tekemällä ryhtianalyysi, lihastestejä ja toiminnallisia testejä. Tämän kartoituksen, haastattelun sekä oirekuvan pohjalta muodostetaan fysioterapeuttinen arvio, jonka avulla valitaan soveltuva hoito.

Tavallisia vaivoja ovat:

• Noidannuoli, protruusio
  • Ischias
  • Artroosi
  • Instabiliteetti
  • Tendiniitti
  • Päänsärky
  • Polven kierukkavamma
  • TMD, leukanivelalueen kiputilat
  • Huimaus
  • Ryhtivirheet
  • Bursiitti
  • Impingement
  • Lihassärky, lihaskireys, heikkous

Yhdessä potilaan kanssa laaditaan fysioterapialle konkreettiset tavoitteet. Hoito on yksilöllisesti mukautettu ja pohjautuu fysioterapeuttiseen arvioon. Potilaan osuus fysioterapiassa on hyvin merkittävä. Hoidon tukemiseksi ja kestävien tulosten saavuttamiseksi on yleistä, että harjoituksia tehdään kotona fysioterapiakäyntien välillä. Fysioterapiakäynnit voivat olla yksittäisiä käyntejä, tai osa usean viikon hoitosarjaa.

Seuraavia hoitotekniikoita ja menetelmiä käytetään fysioterapeuttisen arvion pohjalta:

• Nivelmobilisaatio
  • Traktio eli vetohoito
  • Posturaaliterapian hoitotekniikat
  • Neurokinetic Therapy (NKT)
  • Posturaalinen harjoittelu
  • Poikittainen hieronta
  • Toiminnallinen hieronta
  • Triggerpisteiden hoito
  • McKenzie hoitotekniikat
  • Kinesioteippaus
  • Lihasvenytys
  • Stabiloiva harjoittelu
  • Eksentrinen harjoittelu
  • Fascia käsittely

Hoidon yleisenä tavoitteena on lihasten ja nivelten kivun ja rasituksen vähentäminen, ja normaalin toiminnan palauttaminen.

YHTEYSTIEDOT

Raatihuoneenkatu 11, Kerros 3