Stabiliserande nack- och ryggträning

Vid stabiliserande träning så menas här både förmågan att kunna kontrollera rörelsen som sker mellan de individuella kotorna i nacke och rygg (segmentell stabilitet) men också förmågan att kunna kontrollera ryggen, bäcken, bål och nacke i en naturlig hållning vid de belastningar och krafter som uppstår då man rör armar och ben.

Syftet med träningen är att specifikt stärka djupa mag-, rygg- och nackmusklerna som stabiliserar ryggraden. Träningen kompletteras ofta med träning av kroppens övriga hållningsmuskler som även fungerar som stabilisatorer och håller vårt skelett upprätt.

Övningarna är lämpliga då man har rörelsesmärta och görs i smärtfria positioner. Som första träning lär man sig att kontrollera bäcken, ryggen och nacken i en neutral hållning under tiden man aktiverar de djupa stabiliserande musklerna.

Som hjälpmedel i början av träningen kan en Stabilazer (biofeedback) användas för att få grepp om hur mycket styrka man kan använda innan kompensatoriska rörelser tar över.

Stabiliserande träning är ingen quick fix utan man bör träna regelbundet flera gånger i veckan under en längre period. För att inte underhålla sin rygg- och nacksmärta är det också viktigt att få råd i hållningslära och hur man använder kroppen i vardagen.

Stabiliserande träning är lämplig vid diagnoser så som lumbago, diskbråck, segmentell rörelsesmärta, hypermobilitet och vid återkommande- eller långvarigsmärtproblem i nacke och rygg. På basen av intervju, undersökning, symptombild och tester riktas träningen in på lämplig nivå tillsammans med behandling.

Sekretesspolicy