Postural Träning

I Postural Träning ses smärtproblematik ur ett ut zoomande helhetsperspektiv där ledernas och musklernas rörelse- och funktionsförmåga inverkar på varandra. Det betyder att det upplevda smärtproblemet även kan härledas till funktionsstörning i annan del av kroppen.

Postural Träning är en aktiv terapiform där vi försöker lösa kärnan till t.ex. smärtproblem genom stabiliserande hållningsträning som kombineras med manuella behandlingar.

Hållningsanalys, funktionella- och neuromuskulära tester, intervju, symptombild och målsättning ligger till grund för val av behandling och övningar.

Posturala muskler och hållningsobalanser

Posturala musklerna, alltså hållningsmusklerna håller vårt skelett upprätt innan någon rörelse allas har tagit plats i vår kropp, t.ex. när vi sitter och står. Hållningsmusklerna samarbetar med rörelsemusklerna som utför rörelse i vår kropp.

Alla är vi alltså födda med inneboende förmåga att hålla oss upprätta mot gravitationen. Orsaker varför denna inbyggda förmåga får en störning eller slutar att fungera kan vara:

  • Skador
  • Trauma
  • Stress
  • Använder kroppen för lite, stilla sittande
  • Enformig rörelse i jobbet
  • Enformig träning
  • Hållningsovanor

Dessa orsaker skapar obalanser i kroppens funktion och gör att vissa muskelgrupper jobbar väldigt hårt för att kompensera för de som jobbar för lite. Kompenserande muskler kan med tiden bli överansträngda och spända och man kan uppleva stramhet och rörelsebegränsning i muskler och leder men det kan även leda till smärtproblematik så som:

  • Stelhet och smärta i nacke
  • Huvudvärk
  • TMD (käkledsrelaterade problem)
  • Impingement, axelsmärta
  • Golfarmbåge, tennisarmbåge
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Smärta i bröstrygg
  • Skolios
  • Stelhet och smärta i ländrygg
  • Återkommande ryggskott, diskbuktning och diskbråck
  • Trochanterit och annan höftsmärta
  • SI-ledsproblematik
  • Artros i höft och knä
  • Löparknä, hopparknä och annan knäsmärta
  • Benhinneinflammation
  • Hälseneproblematik
  • Plantar fasciit, hälsporre
  • Stela och smärtande fötter
  • Återkommande skador

Behandling

Behandlingen består utav övningar och mjuka manuella behandlingstekniker så som funktionsmassage, triggerpunktsbehandling, akupressur, neuromuskulära tester, fascia behandlingar och motorisk integrering.

Behandlingen och övningarna syftar till att skapa/återskapa balans i muskler, leder, bindväv och nervsystem speciellt om det råder sidoskillnader mellan höger och vänster kroppshalva.

Behandlingen uppfattas ofta som aktiv i och med att manuell behandling varvas med övningar under ett besök. I en viss ordning släpper man på stramheter och stärker svagheter.

Vad gör Postural Träning?

  • Behandlar värk- och smärtproblematik i stöd och rörelseorganen
  • Förebygger skador
  • Förbättrar din andning
  • Förbättrar din hållning
  • Ökar prestationsförmågan i motion och idrott

Hur går det till?

FÖRSTA BESÖKET

  • Klä dig i rörelsevänliga och kroppsnära kläder där knäna är/kan göras synliga.
  • Hållningsfotografering
  • Hållningsanalys och funktionella tester
  • Val av övningar och eventuell behandling.
  • Genomgång av övningarna och utformning av träningsprogram
  • Träningsprogrammet skickas till dig på epost efter besöket

Första besöket är vanligtvis 120 minuter.

UPPFÖLJNINGSBESÖK

Ett uppföljningsbesök rekommenderas efter ca 2 veckor för att justera programmet, ta bort, byta ut eller tillsätta nya övningar. Under uppföljningsbesöket görs även behandling för att hjälpa till att balansera kroppen i kombination med övningar. Uppföljningsbesöket är vanligtvis 90 minuter.

Första besöket och uppföljningsbesöket är grundläggande för att komma i gång med träningen.

ÅTERBESÖK

Efter finslipningen av programmet kan du fortsätta att träna regelbundet på egen hand. I de flesta fall behövs regelbundna återbesök för att uppdatera programmet vart efter träningen fortskrider men också för att det finns behov av behandling. Återbesöken fungerar också som små delmål och hjälper till att hålla fokus på träningen.

Hur ofta eller hur många återbesök man behöver varierar från fall till fall. Träningen sträcker sig vanligtvis mellan 4-6 månader. Varje återbesök är vanligtvis 90 minuter.

Posturala övningar

Övningarna i Postural Träning är inte fysiskt tunga till en början men kräver närvaro och fokusering på hur de genomförs; där positionering, aktivering, andning och avspänning samspelar. Övningarna görs I ett visst ordningsflöde för att släppa på stramheter och stärka svagheter och syftar till att skapa/återskapa balans i muskler, leder, bindväv och nervsystem speciellt då det råder sidoskillnader mellan höger och vänster kroppshalva. För att övningarna ska ha effekt bör de göras regelbundet flera gånger i veckan så att ny inlärning är möjligt samt att uthållighet och styrka utvecklas i musklerna. Lätta redskap används så som matta, dyna, stol och rem.

Postural Träning handlar om att återställa kroppens naturliga balans där våra djupt liggande hållningsmuskler arbetar i vårt vardagliga liv och våra ytliga rörelsemuskler endast används när de ska användas. När funktionen återställs försvinner/minskar ofta krämpor, smärtor och stelheter, då de varit symtom på underliggande muskulär obalans.

Postural Träning passar människor i alla åldrar, aktiva, stillasittande, motionärer och idrottare.

KONTAKTINFORMATION

Rådhusgatan 11, Vån 3
68600 Jakobstad

+358(0)50 5885 122
info@levadafysio.fi

Sekretesspolicy

SOCIAL MEDIA

   

2019 © Levada Fysio. All rights reserved.
Web made by Gloo Creative Studio