Postural Träning

I Postural Träning ses smärtproblematik ur ett ut zoomande helhetsperspektiv där ledernas och musklernas rörelse- och funktionsförmåga inverkar på varandra. Det betyder att det upplevda smärtproblemet även kan härledas till funktionsstörning i annan del av kroppen.

Postural Träning är en aktiv terapiform där vi försöker lösa kärnan till t.ex. smärtproblem genom stabiliserande hållningsträning som kombineras med manuella behandlingar.

Hållningsanalys, funktionella- och neuromuskulära tester, intervju, symptombild och målsättning ligger till grund för val av behandling och övningar.

Posturala muskler och hållningsobalanser

Posturala musklerna, alltså hållningsmusklerna håller vårt skelett upprätt innan någon rörelse allas har tagit plats i vår kropp, t.ex. när vi sitter och står. Hållningsmusklerna samarbetar med rörelsemusklerna som utför rörelse i vår kropp.

Alla är vi alltså födda med inneboende förmåga att hålla oss upprätta mot gravitationen. Orsaker varför denna inbyggda förmåga får en störning eller slutar att fungera kan vara:

• Skador
  • Trauma
  • Använder kroppen för lite, stilla sittande
  • Enformig rörelse i jobbet
  • Enformig träning
  • Hållningsovanor

Dessa orsaker skapar obalanser i kroppens funktion och gör att vissa muskelgrupper jobbar väldigt hårt för att kompensera för de som jobbar för lite. Kompenserande muskler kan med tiden bli överansträngda och spända och man kan uppleva stramhet och rörelsebegränsning i muskler och leder men det kan även leda till smärtproblematik så som:

• Stelhet och smärta i nacke
  • Huvudvärk
  • TMD (käkledsrelaterade problem)
  • Impingement, axelsmärta
  • Golfarmbåge, tennisarmbåge
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Smärta i bröstrygg
  • Skolios
  • Stelhet och smärta i ländrygg
  • Återkommande ryggskott, diskbuktning och diskbråck
  • Trochanterit och annan höftsmärta
  • SI-ledsproblematik
  • Artros i höft och knä
  • Löparknä, hopparknä och annan knäsmärta
  • Benhinneinflammation
  • Hälseneproblematik
  • Plantar fasciit, hälsporre
  • Stela och smärtande fötter
  • Återkommande skador

Behandling

Behandlingen består utav övningar och mjuka manuella behandlingstekniker så som funktionsmassage, triggerpunktsbehandling, akupressur, neuromuskulära tester, fascia behandlingar och motorisk integrering.

Behandlingen och övningarna syftar till att skapa/återskapa balans i muskler, leder, bindväv och nervsystem speciellt om det råder sidoskillnader mellan höger och vänster kroppshalva.

Behandlingen uppfattas ofta som aktiv i och med att manuell behandling varvas med övningar under ett besök. I en viss ordning släpper man på stramheter och stärker svagheter.

Vad gör Postural Träning?

• Behandlar värk- och smärtproblematik i stöd och rörelseorganen
  • Förebygger skador
  • Förbättrar din andning
  • Förbättrar din hållning