Muskel- och ledrelaterade besvär

Det är inte ovanligt att man besväras av problem i stöd- och rörelseorganen, dvs. besvär från kroppens leder och muskler. Kroppen är en fantastisk helhet där leder, muskler, nervsystem och cirkulationssystem samarbetar. Ibland uppstår dock funktionsproblem och smärttillstånd från t.ex. skador, sjukdomar,överbelastning och hållningsobalanser. Symptom kan vara kortvariga eller långvariga.

För att bedöma funktion och smärta i fot, knä, höft, rygg, nacke, käke, handled, armbåge och axel görs ändamålsenliga tester som ringar in specifikt smärtproblem. Hållningsanalys, muskeltester och funktionella tester utförs för att bedöma muskelobalanser och kompenserande rörelsemönster. Denna kartläggning samt intervju och symptombild utgör en fysioterapibedömning och är som grund för val av behandling.

Vanliga problem är:

• Ryggskott, protrusion
  • Ischias
  • Artros
  • Instabilitet
  • Tendiniter
  • Huvudvärk
  • Meniskskada
  • TMD, käk relaterad smärta
  • Svindel
  • Hållningsobalanser och fel
  • Bursit
  • Impignement
  • Muskelvärk, muskelstramhet, svaghet

Tillsammans med patienten sätter man upp konkreta mål för fysioterapin. Behandlingen är individuellt anpassad och baserar sig på fysioterapibedömningen. Patientens egen andel i fysioterapin är mycket viktig. För att stöda behandlingen och nå varaktiga resultat är det vanligt att övningar görs hemma mellan fysioterapibesöken. Fysioterapibesöken kan vara enskilda besök eller ingå i behandlingsserie under fortlöpande veckor.

Följande behandlingstekniker och metoder väljs i enlighet med fysioterapibedömningen:

• Ledmobilisering
  • Traktion
  • Behandlingstekniker inom Postural Terapi
  • Neurokinetic Therapy (NKT)
  • Postural träning
  • Tvärmassage
  • Funktionsmassage
  • Triggerpunktsbehandling
  • Behandlingstekniker inom McKenzie
  • Kinesiotejpning
  • Muskeltöjning
  • Stabiliserande träning
  • Excentrisk träning
  • Fascia behandling

Ett generellt mål med behandlingen är att minska smärtan och belastningen på muskler och leder samt att återställa normal funktion.